Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.Beru na vědomí

přehled článků

Reportáž ze simulátoru Boeingu: zpotíte se, i když je to jen jako!

sport | 12. 8. 2013

Vyzkoušet si být pilotem může kdokoli. Instruktor se naladí na vaši notu a buď vás nechá jen tak prolétnout, nebo budete muset přistávat či vzlétat za profesionálního navigování jen s pomocí budíků. Naučíte se taky, jak přivolat stevardku s kávou nebo jak vysunout podvozek. Prostor dostane i jedna osoba navíc - jako kopilot! Jak letecký simulátor o několik tříd většího letadla prožívá pilot běžně létající cessnou?

Text: Michal Kořan

album/News_Model_News/389/DSC03160.jpg

Pravidelné hučení motoru a vzduchové cirkulace mě většinou v letadle spolehlivě uspí ještě před vzletem. Teď však zoufale civím před sebe na myriády budíků, tlačítek a světélek a snažím se porozumět alespoň některému ze slov instruktora: "Pokud se šipka, ukazující směrník VORu, přibližuje za současného kurzu ke kurzu dráhy 24, tak jakou metodu byste zvolil, abychom nalétli správně na ILS přiblížení na Ruzyň?"

album/News_Model_News/389/DSC03181.jpgKaždý obličej má své meze, které stanovují, jak moc nechápavě se lze tvářit. Já jsem teď ty své meze překročil. Za chvíli - vlastně s ulehčením - vydechnu přiznání, že "už je to dávno, co jsem se to učil a teď si ty přístrojové postupy moc nepamatuju..." Za těch pár vteřin usilovného a zbytečného přemýšlení jsem s Boeingem nechtěně nastoupal asi sedm set stop a vychýlil se od stanoveného kurzu 120 o nějakých deset stupňů. Prudkým manévrem letoun srovnávám a jako bych najednou zezadu slyšel převracení servisních vozíků a nadávaní jinak usměvavých stevardek. Příliš pozdě si uvědomuji, že to, co bez protestů snese maličká jednomotorová Cessna, nenalezne příliš pochopení v případě Boeingu 737NG.

"Ok, dáme chvíli autopilota, ať se nemusíte tolik soustředit na pilotáž, a vrátíme se k té otázce." S řemeslnou zručností zapíná instruktor automatické ovládání rychlosti, směru a výšky; let se poprvé za celou dobu uklidní a stabilizuje. Letoun tento fakt přijímá se zjevnou úlevou, ticho v kabině přerušuje jen cvakání automaticky řízených pák plynové přípusti a já sundávám zpocené ruce z kormidla. Instruktor vytahuje malou tabulku, na niž narýsuje celou situaci znovu. Konečně si vzpomínám na kdesi v paměti zasuté lekce z přístrojového létání, zorientuji se a za okamžik už vedeme letadlo na jihozápadní ruzyňskou dráhu. Ta se mi komíhá před očima, jak nejsem kvůli své nezkušenosti schopný udržet správnou sestupovou stezku a tím méně patřičný kurz. Nakonec však přeci jen praštím se šedesátitunovým kolosem o beton a světe div se, všichni přežili! Asi hlavně díky tomu, že celý let se odehrál v simulátoru na Zličíne.

album/News_Model_News/389/DSC03166.jpgA tak se za chvilku učím vzlétat v naprosté mlze, užívám si toho nepopsatelného pocitu, když se z nízké, neprůhledné a šlemovité oblačnosti vynoříte do zářivého slunečného jasu. Pak se zase do mlhy vracíme a učím se přistávat v téměř nulové dohlednosti, kdy dráhu spatříte pět - šest vteřin před přistáním. Nechávám se překvapit, jak jde kličkovat mezi alpskými masivy v nádherné scenerii u Innsbrucku, či že lze startovat s výpadkem jednoho motoru a ještě se bezpečně vrátit zpátky na letiště. Pak na pár minut jen tak obdivujeme krásy Ria de Janeira, slavnou Ježíšovu sochu a stadion Maracana.

Mezitím se už plnohodnotným prvním důstojníkem stává má přítelkyně, která s rostoucím sebevědomím ovládá vztlakové klapky, podvozek, světla a pomáhá i s motorem při nouzovém přistání. S působivou přesností reaguje na pokyny našeho instruktora a létání si užívá. Snad až na malou rošťárnu, když jsme zkoušeli výkrut. Tento akrobatický kousek působil děsivě věrně a rozhodně bych se bez něj v reálném Boeingu obešel. Ale hlavně mi neuniklo, jak si moje první důstojnice palčivě vzpomněla na náš výlet s "pouhou" Cessnou nad Orlickou přehradu v trochu turbulentním počasí a celkem čtyřikrát sejí cestou "neudělalo dobře".

Nakonec za soumraku poslušně parkujeme u brány číslo 16 ruzyňského terminálu 2, vypínáme motory a postupně i všechny další systémy a soukáme se ven z kabiny. "Vám úplně svítí oči," prohodil s úsměvem instruktor při loučení. Myslím, že si všiml dobře.

album/News_Model_News/389/DSC03212.jpg

Simulátor Boeing 737NG

Webové stránky: www.letecke-simulatory.cz
Adresa: Na radosti 399, Praha 5 Zličín
Cena: 5500 Kč / 105 minut letu + možnost přikoupit 30 minut za 1500 Kč
Další služby: Cessna 182RG/Piper Seneca, Beechraft B60 3D, F16 Fighting Falcon

přehled článků

Vybrali jsme pro vás ty nejzajímavější akce v metropoli pro malé i velké. Poradíme vám, kam s vašimi ratolestmi v Praze vyrazit, pokud se chcete pobavit, inspirovat nebo jen utéct nudě sobotního či nedělního odpoledne.

Teploty klesají, obliba zimních sportů stoupá. Kam v Praze na brusle? V našem článku najdete přehled nejzajímavějších míst v metropoli, kde se bruslí pod otevřeným nebem. Článek pravidelně aktualizujeme.

Konečně nemusíte sedět v kanclu, máte tolik nápadů na to, co dělat venku, a ono... prší! Jestli už vážně nevíte coby a koušete se doma nudou, nechte se inspirovat!