Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.Beru na vědomí

přehled článků

V Praze začnou rekordní stavby: Nové mosty, nádraží, náměstí i viadukt

tisková zpráva | 15. 4. 2024

Hlavní město v letošním roce čekají stavební práce na rekordním počtu veřejných staveb. Na více než desítce projektů z oblasti dopravní infrastruktury nebo veřejného prostoru se kromě města jako investor podílí také stát. Celkové investiční náklady jednotlivých projektů dosáhnou téměř 50 miliard korun.

Text, foto: 
Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy

[TerminalSmichov.jpg]
V následujících letech by se Smíchovské nádraží mělo proměnit v moderní dopravní terminál městské, příměstské i regionální dopravy.

Dvorecký most 

Stavba Dvoreckého mostu se od založení jeho pilířů významně posunula a během roku 2024 budeme sledovat, jak propojí oba břehy. Následovat budou práce na dokončení mostovky a technologií. Most představuje nejen potřebné propojení Podolí a Smíchova, ale také zvyšuje potenciál plánovaných tangenciálních propojení tramvajové sítě.

Kromě samotné dopravní funkce bude most nabizet i nově navržený veřejný prostor na obou předmostích. Na podolské straně vznikne kulturně-rekreační zázemí v podobě lezecké stěny, skateparku a amfiteátru. Na Smíchově vznikne park v podobě světelné zahrady, kam výtvarník Kryštof Kintera umístí pouliční osvětlení z celého světa. Další vizualizace v pořadí 20. mostu přes Vltavu najdete ZDE.

    • Dokončení: 2025
    • Investiční náklady: 1,075 mld. Kč
    • Investor: Hlavní město Praha 

Dvoreckymost.jpg


Václavské náměstí

Revitalizace středu Pražské památkové rezervace byla v plánu od roku 2005, záměr byl doplněn o novou tramvajovou trať, která významně posílí pražskou tramvajovou síť. Na náměstí přibydou nová stromořadí a rozšíří se prostor pro pěší a cyklo dopravu. 

    • Dokončení výstavby – dolní část: 2023 
    • Zahájení výstavby – horní část: 2024 
    • Dokončení výstavby – horní část: 2026
    • Investor: Dopravní podnik Hl. m. Prahy
    • Investiční náklady – horní část: 1,2 mld. Kč

[Vaclavskenamesti.jpg]

Vaclavskenamesti2.jpg


Negrelliho viadukt 

Na kompletní rekonstrukci viaduktu Správou železnic navazuje projekt zasklení prvního z oblouků, které je dalším krokem k oživení mostu i celé lokality. Vliv testovacího provozu na stav kulturní památky bude hlavní město monitorovat v kooperaci s památkáři. Výsledky měření budou sloužit jako podklad pro získání stavebního povolení na revitalizaci zbývajících oblouků. Budoucí zasklené oblouky by měly následně sloužit k dlouhodobým komerčním a kreativním pronájmům, ale také ke krátkodobým pronájmům pro start-upy.

Agentura Evropské unie pro kosmický program (EUSPA)

Záchrana nedostavěného torza radnice Prahy 8 a jeho transformace na centrum evropského kosmického výzkumu přispěje k rozvoji lokality. Hlavnímu městu přinese nová pracovní místa i zájem mezinárodních technologických společností.

    • Zahájení výstavby: léto/podzim 2024
    • Plánované dokončení: 2025
    • Investor: Hlavní město Praha
    • Investiční náklady: cca 2,5 mld. Kč  

[EUSPA.jpg]

clanky10/EUSPA.jpg


Masarykovo nádraží

Dostavba nádraží kromě rekonstrukce, rozšíření a nutné modernizace nástupišť zajistí i jeho lepší propojení s městem. Nad prostorem kolejiště a nástupišť vznikne platforma, která zásadně rozšíří prostupnost lokality. 

    • Zahájení výstavby: únor 2024
    • Dokončení výstavby: 2027
    • Investor: Správa železnic
    • Investiční náklady: 3,4 mld. Kč

[Masarykovonadrazi2.jpg]

 

[Masarykovonadrazi.jpg]


Náměstí Jiřího z Poděbrad

Komplexní revitalizace náměstí, které bylo dlouhá léta i přes svou popularitu opomíjeno, přinese nová stromořadí, odolnou zeleň, systém hospodaření s dešťovou vodou, rozšíření předprostoru kostela a úpravy pěších vazeb.

    • Zahájení výstavby: leden 2024
    • Plánované dokončení: 2027 
    • Investor: Hlavní město Praha
    • Investiční náklady: 478 mil. Kč včetně DPH

[NamestiJirihozPodebrad.jpg]

 

[NamestiJirihozpodebrad2.jpg]


Terminál Smíchov

Smíchovské nádraží se promění v moderní dopravní terminál městské, příměstské i regionální dopravy. Správa železnic zahájila první etapu rekonstrukce nástupišť, v příštím roce započne i návazná městská výstavba.

    • Zahájení výstavby: únor 2023 
    • Dokončení výstavby: 2030
    • Investor: Hlavní město Praha, Správa železnic
    • Investiční náklady: Praha: 8 mld. Kč, Správa železnic: 4,9 mld. Kč

[TerminalSmichov2.jpg]

clanky10/TerminalSmichov3.jpg


Metro D

Nová trasa pražského metra je klíčovou infrastrukturní stavbou a jedním z největších dopravních projektů, které v příštích desetiletích zasáhnou do života hlavního města. Nová 10,6 km dlouhá trasa spojí celkem deset stanic. Během nyní probíhající první etapy je stavěn úsek Pankrác – Olbrachtova.

    • Zahájení: 2023 
    • Dokončení - 1. etapy: podzim 2029 
    • Investiční náklady: 14 mld. Kč
    • Investor: Dopravní podnik Hl. m. Prahy

Libeňský most  

Během letošní roku započne dlouho očekávaná rekonstrukce inundačního mostu, který se doposud nacházel v dezolátním stavu. Projekt počítá s celkovým nahrazením konstrukce, ale také s revitalizací okolí.

    • Zahájení výstavby: 2024
    • Dokončení: 2025
    • Investiční náklady: 2,2 mld. Kč
    • Investor: Hlavní město Praha 

Libenskymost2%281%29.jpg

clanky10/LibenskyMost.jpg


Nádraží v Bubnech a železniční trať

Během posledních měsíců pokračuje výstavba budoucího nádraží včetně železniční trati ze stanice Praha-Bubny do stanice Praha-Výstaviště. Projekt v budoucnu doplní i výstavba na přilehlém brownfieldu a výstavba Vltavské filharmonie. S ohledem na to vzniká i podjezd pod Negreliho viaduktem pro budoucí přeložku tramvaje.

Pražský okruh 511

Úsek leží mezi Běchovicemi a D1 náleží k dálniční síti, jeho výstavba je tedy rolí státu. Hlavní město přispívá k úpravě okolí, díky kterému stavba zapadne přirozeně do krajiny a nebude tvořit bariéru. Součástí 12,6 km dlouhého úseku budou 2 tunely, 4 mimoúrovňové křižovatky, 5 mostů a 2 lávky pro pěší a cyklisty.

    • Zahájení: konec 2024 
    • Dokončení: 2027
    • Investiční náklady: 15,7 mld. Kč
    • Investor: Ředitelství silnic a dálnic 

Barrandovský most

Barrandovský most bude zrekonstruován s předstihem. Jeden z nejvytíženějších mostů v České republice přichází do závěrečné fáze oprav.

    • Dokončení: 2024
    • Investiční náklady: 0,75 mld. Kč
    • Investor: Hlavní město Praha 

přehled článků

Vybrali jsme pro vás ty nejzajímavější akce v metropoli pro malé i velké. Poradíme vám, kam s vašimi ratolestmi v Praze vyrazit, pokud se chcete pobavit, inspirovat nebo jen utéct nudě sobotního či nedělního odpoledne.

Sauny u řeky, v Národním divadle, v obchodním centru, v kasárnách i mimo centrum. Tady je výběr těch nejlepších a nejzajímavějších saunovacích míst po celé Praze, abyste se nemuseli potit při jejich hledání na webu.

Konečně nemusíte sedět v kanclu, máte tolik nápadů na to, co dělat venku, a ono... prší! Jestli už vážně nevíte coby a koušete se doma nudou, nechte se inspirovat!