5 největších úletů na pražských jevištích
Praha už dávno není městem, v němž patří k vrcholům repertoáru neustále oživované Fidlovačky či Kremelské
orloje. Naopak se na jevištích stále častěji dějí věci nevídané, které pokoušejí hranici morálky, vkusu a slušnosti. Řada
pražských scén zakládá nyní vlastní osobitost na strategii vyhnat z hlediště suchary a konzervy.
Text: Jakub Jiřiště
Foto a video: Archiv divadel
Viktor aneb dítka u moci, Zvrhlá Margaret, 120 dnů Sodomy,
Betonová zahrada, Mlčení bobříků
V současné době tudíž není těžké narazit na představení, která jsou divná, provokativní a vulgární– nikoliv
však pokleslá. Přesto bude lepší na ty největší úlety raději předem upozornit.
Zvrhlá Margaret (A studio Rubín)
Neuvěřitelná romance mezi potrhlou vědkyní a pokusným delfínem je jedním z nejnovějších důkazů, že ve sklepním divadélku
A studio Rubín jdou tvůrci skutečně nadoraz a každé další dílo je nevídaným divadelním odvazem.
Ve Zvrhlé Margaret je divák uveden dávkami LSD do halucinačního opojení a stane se svědkem skutečných experimentů
s delfíní řečí, které se zvhrnou v takřka sexuální náklonnost mezi ženou a zvířetem. Přepínání mezi pohledem
posedlé vědkyně a zamilovaného delfína v neodolatelném podání Václava Neužila vnáší do perverzně laděných
obrazů inteligentní humor a tragické vyústění skutečného příběhu nečekanou porci citu. Je až neuvěřitelné,
kolika rozporuplnými pocity, otázkami a spadlými čelistmi dokázali tvůrci naplnit představení, které trvá sotva
hodinu a půl.
Viktor aneb dítka u moci (Divadlo v Dlouhé)
Divadelní fraška Rogera Vitraca vyvolala při svém prvním uvedení ve dvacátých letech prvotřídní skandál. Ovšem
kritika měšťáckého pokrytectví a přizpůsobivosti mohla zvednout ze židle skutečně snad jen naše prapradědečky.
My však máme našeho Jana Mikuláška, který oživil pozapomenuté dílko na míru otrlého diváka 21. století.
Jsme tak svědky drsného trestu geniálního devítiletého chlapce (v podání více než třicetiletého Jana Meduny)
za nevěru svého otce, který promění dětskou narozeninovou oslavu v totální chaos plný drastické komiky a nekončícího
proudu vulgární dekadence. Opojně stylizované dílo může oslovit zejména ty, co mají slabost pro záhrobně vyhlížející
holčičky, prdící sexbomby či uklízečky v latexu. A také ty z nás, které v hledišti nerozkašle pedofilní humor.
Mlčení bobříků (Divadlo pod Palmovkou)
Na kultovní hit letošního roku má zaděláno originální hororová komedie Tomáše Dianišky, který stojí i za předlohou
již zmíněné Zvrhlé Margaret. Také představení s neodolatelným názvem Mlčení bobříků čerpá ze skutečné
události - z nedávno odhaleného životního příběhu Bedřišky Synkové, oddané skautky, jež se tvrdě srazila s nástrahami
stalinistického režimu.
Mladí tvůrci se však její osudy rozhodli odvyprávět v nejlepší tradici béčkových hororů a s černohumornou
nadsázkou i drásavou ironií. Perzekuce skautů tak pracuje s motivy zombie nákazy, politického exorcismu a s nepřebernými
odkazy na ikonické filmy z videopůjčoven. Proti divoké reflexi minulosti pro generaci odchovanou MTV již protestovali
představitelé skautského hnutí, naopak divadelní kritici obludnou nadsázku s chutí přijali.
Betonová zahrada (Švandovo divadlo)
Švandovo divadlo již několik sezón uplatňuje dramaturgii šoku a kontroverze a o divné hry pro silné povahy v jeho
repertoáru rozhodně není nouze. Nejnovějším přírůstkem je inscenace provokativního románu Iana McEwana o čtyřech
sourozencích, kteří se jednoho léta rozhodli vzít ohrožený společný život plně do svých rukou. Zesnulá matka byla
odklizena do suterénu a nevinné dětské hry se mohou v incestním opojení snadno změnit v šílenství.
Švandovu divadlu patří mezi pražskými scénami neochvějné prvenství ve vynalézavé stylizaci nahoty a sexuality
a Betonová zahrada je skutečně naturistickým požitkem. Nicméně pikantnost sexuálního probouzení přeci jen vyvažuje
horečnatá vize lásky, která je pro lidský život záchrannou kotvou v jakkoli nepřijatelné podobě.
120 dnů Sodomy (Venuše ve Švehlovce)
Pro skutečně otrlé diváky, které při čtení předchozích tipů přemohlo zívání, máme na závěr skutečnou lahůdku.
Umělecký gang Depresivní děti touží po penězích našel před několika lety zázemí v sotva patrném divadélku
Venuše na Švehlovce, kde se pravidelně schází skutečné divadelní podsvětí.
Je tu k vidění mnohé, o čemž divák po odchodu ze sálu raději po zbytek života mlčí, korunou repertoáru je však
bezmála tříhodinový opus 120 dnů Sodomy. V něm na jevišti ožívají zvrácené fantazie Markýza de Sade zhmotněné
v sexuálním sadismu, jehož praktiky jsou ovšem přenášeny na současné strategie vyššího a středního managmentu.
Ti, kteří mají hlubší zájem o jejich praktické využití, by si rozhodně neměli nechat ujít ani představení Kabaret
Sade, jehož interaktivní pojetí rozhodně nepočítá s bezpečnou bariérou mezi zvráceným jevištěm a šokovaným
hledištěm.
Vybrali jsme pro vás ty nejzajímavější akce v metropoli pro malé i velké. Poradíme vám, kam s vašimi ratolestmi v Praze vyrazit, pokud se chcete pobavit, inspirovat nebo jen utéct nudě sobotního či nedělního odpoledne.
Sauny u řeky, v Národním divadle, v obchodním centru, v kasárnách i mimo centrum. Tady je výběr těch nejlepších a nejzajímavějších saunovacích míst po celé Praze, abyste se nemuseli potit při jejich hledání na webu.