Ačkoliv se v mnoha věcech spoléháme na digitální nástroje, zřídkakdy skutečně chápeme, jak fungují. Jak se taková situace odráží v umění? Vstup volný.
BŮH
JE KOULE,
JEJÍŽ STŘED
JE VŠUDE
A OBVOD NIKDE.
Mikuláš Kusánský
Ačkoliv se v mnoha věcech spoléháme na digitální nástroje, zřídkakdy skutečně chápeme, jak fungují. Porozumět jim totiž není vždy možné. Zaprvé kvůli skutečnosti, že většinu technologií vlastní nějaká korporace. Zadruhé proto, že pochopit, jak pokročilá umělá inteligence dospěla k vygenerování určitého výstupu, se prostě může zdát nereálné. Je těžké se srovnat s naší nevědomostí a bezmocí vůči kódovaným systémům. Jak se taková situace odráží v umění?
Skupinová výstava Poetics of Encryption vychází z nedávno vydané knihy Nadima Sammana Poetika kódování: umění v technocénu. Zkoumá kořen slova enkrypce (kódování), které odkazuje na jistou „skrytost“ (z podstaty či záměrnou) a mapuje imaginativní krajinu, v níž se nachází černá místa, černé skříňky a černé díry. Už tato samotná pojmenování naznačují, jak moderní technologie lapají své uživatele a uživatelky, jak pracují skrytě, a jak deformují kulturní časoprostor. Na základě těchto témat je výstava rozdělena do tří částí a pohybuje se na hranici mezi informovaným znepokojením a okultním sněním.
Každá kapitola nabízí imaginativní model toho, kde se inteligentní, vtělený člověk nachází v kontextu světa digitálních tajemství a skrytých mechanismů. Umělecká díla prezentovaná v části Černé místo reflektují stav uzamčení: zachycení či zadržení, pohřbení v technologickém hrobě. Část Černá skříňka zkoumá, jak umělci a umělkyně zobrazují stav, kdy je našemu intelektu zapovězeno dostat se do útrob všudypřítomných spotřebních a průmyslových výrobků. Poslední část nesoucí název Černá díra se zabývá tím, jak superhusté digitální archivy a/nebo výpočetní procesy rozostřují hranice mezi tím, co je uvnitř, a tím, co je vně (situaci spoutání), mezi před a po, mezi smyslem a nesmyslností. V latentním prostoru mezi vyloučením, skrýváním, tajemstvím, hledáním a spekulacemi ohledně technologického nitra spontánně vzniká emergentní „poetika kódování“.
Kurátor
Nadim Samman
Vystavující umělci
Morehshin Allahyari
Emmanuel Van der Auwera
BCAA systém
Gillian Brett
Daniel Burda
Juliana Cerqueira Leite
Julian Charrière
Joshua Citarella
Clusterduck
Kate Crawford
Sterling Crispin
Simon Denny
enorê
František Fekete
Mathias Gramoso
Tilman Hornig
Anežka Horová
Vladan Joler
Daniel Keller
Andrea Khôra
Jonna Kina
Oliver Laric
Eva & Franco Mattes
Jürgen Mayer H.
Carsten Nicolai
Trevor Paglen
Matthias Planitzer
Jon Rafman
Sebastian Schmieg
Charles Stankievech
Troika
Nico Vascellari
Dušan Zahoranský
Vstup na výstavu je volný.
Více o výstavě a doprovodných programech naleznete na www.galerierudolfinum.cz.
Foto: Eva & Franco Mattes, Panorama Cat, 2022. Taxidermy cat, 34 × 96 × 17 cm. Courtesy the artists and APALAZZOGALLERY
Také by tě mohlo zajímat:
Naše speciální výběry pro milovníky městského života. Navštivte doporučené akce i místa, která stojí za to.
Vybrali jsme pro vás ty nejzajímavější akce v metropoli pro malé i velké. Poradíme vám, kam s vašimi ratolestmi v Praze vyrazit, pokud se chcete pobavit, inspirovat nebo jen utéct nudě sobotního či nedělního odpoledne.