Užijte si hudbu mezi vystavenými díly! Vstup je volný, kapacita není omezena.
Art Sounds je společný program Galerie Rudolfinum a České filharmonie ve výstavě Antony Gormley / Pavla Melková.
Přímo ve výstavních sálech můžete v úterý 8. října od 17 hodin zažít sérii krátkých hudebních performancí v podání členů České filharmonie Luboše Dudka (housle) a Eduarda Šístka (violoncello). Délka každého vystoupení je 10–13 minut. Vybraný repertoár volně reaguje na aktuální výstavu.
Vstup je volný.
Program
Peteris Vasks: Castillo Interior
Lotyšský skladatel Peteris Vasks (1946) je jedním z nejuznávanějších autorů z pobaltských zemí. Jeho hudební řeč je prodchnuta mysticismem, prvky lotyšské lidové hudby, ale také citem pro životní prostředí – v řadě jeho skladeb nalezneme inspiraci přírodou, ať už čistou a netknutou, nebo člověkem zničenou. Castillo Interior pro housle a violoncello zkomponoval pro argentinskou violoncellistku Sol Gabettu v roce 2013. Název skladby je odkazem na knihu Moradas del Castillo Interior (česky vyšla pod názvem Hrad v nitru), kterou napsala v roce 1577 španělská světice Terezie z Ávily.
Witold Lutosławski: Variace na jméno SACHER
Variace na jméno SACHER významného polského skladatele Witolda Lutosławského (1913–1994) vznikly u příležitosti sedmdesátých narozenin švýcarského dirigenta a mecenáše Paula Sachera. Jsou jednou z řady kompozic různých autorů na jméno Sacher, k jejichž zkomponování dal podnět slavný ruský violoncellista Mstislav Rostropovič, který požádal několik významných skladatelů, aby u příležitosti Sacherova životního jubilea na dané téma napsali svá díla a obohatili tak dobový repertoár pro sólové violoncello. Variace na jméno SACHER jsou originálním využitím volné dodekafonie. Jednotlivá písmena jména Sacher jsou zde převedena do not a doplněna melodicko-rytmickými obměnami zbylých šesti tónů dvanáctitónové řady.
Bohuslav Martinů: Duo č. 2
Duo č. 2 Bohuslava Martinů (1890–1959) pochází ze skladatelova pozdního období. Bylo zkomponováno roku 1958 ve Švýcarsku, premiéry se však dočkalo až po autorově smrti. Duo má tři části (Allegretto – Adagio – Poco allegro). Podobně jako je tomu i u jiných skladeb z Martinů pozdního období, i v Duu č. 2 nalezneme inspiraci neoklasicismem. Rytmicky hravá první část je vystřídána lyrickým Adagiem s nezaměnitelnou melodikou. Závěrečná část s výraznými rytmickými motivy na začátku a kontrastní kantilénou uprostřed využívá široké palety technických a výrazových možností obou nástrojů.
O umělcích
Luboš Dudek
Luboš Dudek je členem České filharmonie od roku 2006. V roce 1996 získal stipendium na Menuhinově mezinárodní hudební akademii ve Švýcarsku, kde studoval pod vedením Alberta Lysyho a Livia Prunaru. Spolupracuje s klavíristou Václavem Máchou a je primariem souborů Divertimento Quartet a Cinque Archi.
Eduard Šístek
Eduard Šístek je členem České filharmonie od roku 2012. Studoval hru na violoncello na Pražské konzervatoři u Jaroslava Kulhana, na Akademii múzických umění v Praze u Mikaela Ericssona a na Universität für Musik und darstellende Kunst Wien u Reinharda Latzka. Stal se mimo jiné laureátem Soutěže Nadace Bohuslava Martinů, Mezinárodní soutěže Leoše Janáčka v Brně či Mezinárodní interpretační soutěže Beethovenův Hradec.
Pod taktovkou Jiřího Bělohlávka provedl s Českou filharmonií Pendereckého Concerto Grosso pro tři violoncella spolu s kolegy Václavem Petrem a Ivanem Vokáčem. S dirigentem Tomášem Braunerem a SOČRem natočil Chačaturjanův Koncert e moll. Jako sólista vystoupil například s Filharmonií Bohuslava Martinů, Moravskou filharmonií Olomouc a Komorní filharmonií Pardubice.
Také by tě mohlo zajímat:
Naše speciální výběry pro milovníky městského života. Navštivte doporučené akce i místa, která stojí za to.
Vybrali jsme pro vás ty nejzajímavější akce v metropoli pro malé i velké. Poradíme vám, kam s vašimi ratolestmi v Praze vyrazit, pokud se chcete pobavit, inspirovat nebo jen utéct nudě sobotního či nedělního odpoledne.