Víme, proč je graffiti v metru nejvyšší metou sprejera
Graffiti vytvářeli lidi už v pravěku, akorát tenkrát nesprejovali. Obrázky a nápisy na zdech jsou známé už ze
starověkého Egypta nebo Říma. Současná podoba graffiti se objevila někdy koncem 60. let v newyorských čtvrtích
Bronx a Brooklyn a jednalo se spíš o jakési podpisy tvůrce – tagy. V českých městech se s graffiti, tagy, šablonami,
nálepkami a jinými objekty, umisťovanými lidmi do městského prostoru za účelem tvoření tzv. umění ulice (streetartu), setkáváme
již více než 20 let. Už jsme psali o pražských vetřelcích, teď se dozvíte víc o graffiti, jehož českým centrem je Praha, kde navíc
10. října začala tematická výstava Městem posedlí.
Napsala: Markéta Kučerová
Pražská graffiti scéna se začala formovat počátkem 90. let. První tvůrci se inspirovali v Berlíně, tehdy přezdívaném
jako nejpomalovanější město na světě. Zároveň k nám přijížděli malovat zahraniční tvůrci, především
z Německa, jejichž práce se staly vítanou inspirací pro domácí. Writer chce, aby jeho dílo bylo vidět a zároveň
svým umístěním vyvolávalo respekt ostatních tvůrců, vyhledává tedy viditelná místa, jako jsou zastávky MHD, nádraží,
podchody, mosty.
Zpočátku se u nás graffiti objevovaly na statických místech, ale stejně tak jako kdysi lákalo writery newyorské metro,
i to pražské se dočkalo v polovině 90. let pozoruhodných graffiti výzdob. Pomalovat celý vagon nebo dokonce celou
soupravu (WC – wholecare, WT – wholetrain) – to už vyžadovalo větší odvahu a organizovanost takzvaných crews (skupin
tvořících pod jednotnou identitou). Na rozdíl od pomalovaných zdí se metro pohybuje městem a ovlivňuje život mnohem
více lidí – a to je pro sprejera ta pravá výzva. Přestože dnes pomalované vagony už téměř vymizely, prostory
metra se stále těší pozornosti writerů. Zdobí především interiéry vagónů a stanic, a to hlavně na těžko dosažitelných
místech.
V posledních letech se prezentace graffiti tvorby přesunula na internet – na nejrůznější sociální sítě a
fóra, kde tvůrci prezentují fotky svých děl. Ta mají v dnešní době často mnohem kratší životnost než dříve.
Státní správa a samosprávy se s nimi snaží "účinněji" bojovat, vymýšlejí nejrůznější kampaně na potírání
nelegální tvorby (např. kampaň Prahy 2: "Přemluv vnuka". Praha 1 zase využívá speciálního ochranného nátěru budov).
Zároveň se graffiti stalo součástí galerijních sbírek po celém světě, například v Praze nyní začíná v prostorách
Galerie městské knihovny mezinárodní výstava Městem posedlí, která chce poukázat na vztah tohoto fenoménu k životu
města. Kromě fotografií děl našich i zahraničních tvůrců nabídne výstava i prezentaci děl vytvořených přímo
v prostorách galerie i mimo ni – například velkoformátové dílo v proluce domů na Národní třídě (bohužel
však kvůli nesouhlasu architektů bude vynecháno velkolepé plánované pomalování pilířů Nuselského mostu).
Motivace tvorby graffiti může být různá, na jednu stranu jde o jakési uzurpování si prostoru s poselstvím:
"Tady jsem já (my)!", nebo o vyjadřování a šíření určité myšlenky, upozornění na nějaký problém či jen o
podnět k zamyšlení. Městské prostředí je místem, kde probíhá komunikace a graffiti je jednou z jejích forem.
Přestože je často očerňováno, je hluboce zakořeněno v životním stylu města. Jenže tvůrci graffiti se kreslením
na veřejné nebo soukromé majetky dopouští porušení zákona – od přestupku až po trestný čin. Řekněte sami,
jestli by vás nenaštval "cool" podpis writera na čerstvě nahozené omítce vašeho domu. Jsou tu ale i místa, ze kterých
vás kvůli sprejování za mříže neodvezou. V Praze mezi ně patří třeba vymezená zóna v okolí Barrandovského
mostu, betonová zídka poblíž tramvajové zastávky Těšnov nebo legální zóna na Orionce v Modřanech (nejvstřícnější
jsou ke graffiti radnice městských částí Praha 4 a Praha 10).
Zůstává otázkou, jestli legální zóny přispívají ke snížení nelegální tvorby. Každopádně ale nabízejí
prostor těm, kteří se z různých důvodů chtějí vyhnout problémům se zákonem, chtějí se scházet s ostatními
writery, nebo těm, kteří si prostě v klidu chtějí něco namalovat bez zbytečných stresů. Avšak mnozí sprejeři
tyto prostory neuznávají, protože jim chybí adrenalin z toho, že dělají něco na hranici zákona nebo jim takto
vymezený prostor připadá kýčovitý, bezobsažný a nudný.
Většina tvůrců jsou anonymní osoby, kdy jedinou informací o nich je jejich dílo pod smyšlenou přezdívkou. Tvůrci
graffiti používají město jako své umělecké plátno s vědomím , že cizí lidé význam jejich malby nemohou
pochopit. Tato veřejná a přesto vlastně velmi soukromá přehlídka jejich díla jim dává pocit moci – tváří v
tvář se writer vychloubá svým dílem veřejnosti, ale sám často zůstává mimo ni.
Strpěli byste hezké graffiti třeba na vlastním domě?
Psali jsme také o dalším umění, které se tvoří na ulici: Víme, co je to busking a že to není žebrota
Celou středu také můžete soutěžit o knihu Subkultura a styl: Vyhrajte knihu o subkulturách a vyrazte do pražských ulic
Vybrali jsme pro vás ty nejzajímavější akce v metropoli pro malé i velké. Poradíme vám, kam s vašimi ratolestmi v Praze vyrazit, pokud se chcete pobavit, inspirovat nebo jen utéct nudě sobotního či nedělního odpoledne.
Vybrali jsme nejlepší zmrzlinárny v Praze, nejen v centru, ale i dál od řeky. Ochutnat můžete klasickou zmrzku, parlorky (tedy cookies se zmrzlinou) i lahodný sorbet.