To kolo by se vám mělo zdát levné, říká tvůrce nového Favorita
V březnu se vrátila legenda našeho dětství, kola Favorit. Co u nového konceptu zaujme nejvíc? Možná to bude přímo
do řídítek zabudované světlo, které se stejně jako jeho zadní bráška rozsvítí automaticky při jízdě podle toho,
jestli už je venku tma. Možná to bude skutečnost, že každé kolo je vyráběno vždy na míru konkrétnímu zákazníkovi,
jehož jméno pak může být vytištěno přímo na rámu. Zatím se však nejvíce mluví o ceně přesahující 50 000
Kč.
Favorit, čerstvě znovuzrozené dítě podnikatele a vizionáře Richarda Galoviče, se chce stát módním kolem pro stylové
Pražany. Na podrobnosti jsme se zeptali na snídani v Cacao Prague.
Autor: Josef Šachta
Richard přijel na rozhovor stylově
Jak byste tedy, Richarde, Favorit charakterizoval?
Jako nový druh kola, které v sobě spojuje krásný design a funkčnost, dá se využít jak na cestu do práce, tak na
víkendové projížďky za městem i ke zlepšování kondice.
Opravdu je to plnohodnotné kolo i třeba na dvousetkilometrovou výpravu?
To kolo nesmíte podceňovat, zvládne všechno. Testovali jsme ho i v horských podmínkách, a i když není pro toto prostředí
samozřejmě určené, tak i tam obstálo.
Jaký je rozdíl mezi třemi typy, které nabízíte: Aviatorem, Diamante a Bigbossem?
Výběr kola stavíme na úplně jiné filosofii, než je to dnes běžné. Dnes si lidé vybírají kola do města, na sport,
do přírody nebo na silnici. My jsme si řekli, že zákazník by si měl kolo vybrat především podle pozice, v jaké
se chce na kole pohybovat. Zda chce spíše sedět, nebo mít více položenou závodnickou polohu. Naše tři typy jsou technologicky
stejné, vždy jen přizpůsobené dané geometrii. Všechny jsou určené do města i na sport, jde jen o míru pohodlí.
Kola se poprvé představují veřejnosti (Diamante, Bigboss a Aviator) (Staroměstské náměstí, 12. 4. 2015)
Takže Diamante není určeno ženám?
Všechny modely jsou unisex, myslíme si, že mnoho žen si koupí Bigbosse, který je nejvíce sportovní. Aviator je kombinací
elegance a sportu, Diamante nabízí jízdu ve vzpřímené pozici. Ovlivňuje to i sílu, kterou se pak lidé mohou opřít
do pedálů, proto jsou u Diamante jiné převodové poměry.
Nebudou mít úzké pneumatiky problémy na pražských kostkách?
Širší pneumatiky jsou podle nás důležité, pokud člověk jede po městě 10-15 kilometrů. Ale Favorit je díky nim
tak rychlý, já jsem dnes na tuto snídani dojel za 7 minut, že si ani neuvědomíte, po čem jedete (úsměv). Samozřejmě
je třeba dávat pozor na tramvajové koleje. Ty úzké pneumatiky jsou ale určitě zásadní výhoda toho kola.
Zabudované světlo, místo řetězu řemen, i to je nový Favorit
Druhá věc je cena, která je už hodně diskutované na Internetu...
To kolo by se vám mělo zdát levné. Původně jsme mysleli, že bude dražší a velmi pravděpodobně nakonec bude. Protože
během vývoje došlo k navýšení cen některých dílů až o 30 %, vzrostla například cena karbonu. Navíc to ovlivnil
pád koruny, posun dolaru i eura. Ta cena, kterou teď máme je neudržitelná. Je třeba si uvědomit, že pětina z toho
je DPH, musíme zaplatit lidi, prostory, technologie.
Já tu cenu nezpochybňuji, každý si může sám rozhodnout, kolik chce investovat. Pokud se však má jednat o kolo do
města, tak mě zajímá, jestli si takové kolo může člověk nechat před restaurací?
To jsme hodně řešili, ale ve výsledku je jedno, jak je to kolo drahé, mé bývalé přítelkyni ukradli i kolo za 500
Kč. Rozhodli jsme se jít jinou cestou, chtěli jsme postavit kolo, které nebude mít cenu krást. Nám se totiž stalo,
že jedno kolo při vývoji našemu mechanikovi ukradli. Za 14 dní policie přinesla nalezený rám, protože ti zloději
nevěděli, co s tím, když si nebylo možné ani nastavit výšku sedla. Stavíme kola na míru, protože je velmi malá
pravděpodobnost, že by se našli dva stejní jedinci se stejnými fyzickými poměry. Každý díl je připevněn bezpečnostními
šrouby, které bez poškození neodšroubuje nikdo jiný než náš mechanik, takže samostatné komponenty se z Favorita
ukradnou těžko. Nic z konstrukce navíc není kompatibilní s díly z jiných kol. A konečně, elektronika v kole jednoznačně
identifikuje každý kus. Jakmile se nám dostane do ruky, jsme schopní ho rozpoznat.
Pracujeme i na konceptu aktivního vyhledávání kol, ale potřebné technologie jsou energeticky velmi náročné. Naše
baterie nyní vydrží půl roku, ale nevydržela by, kdyby měla napájet GPS. Každé kolo by mělo mít každopádně pořádný
zámek a být pojištěné.
A jaké jsou nyní další plány?
Chceme se nyní soustředit na komunikaci. Chceme jasně vysvětlit, v čem jsme jiní a noví. Pracujeme samozřejmě i
na zdokonalování kola. A brzy otevřeme taky náš showroom ve Vinohradském pavilonu (Bude to už tento týden 14. dubna,
pozn. red.). Zde budou pracovat naši Favorit Sprinteří. To je naše speciální pracovní pozice, lidé, kteří budou
zčásti zákaznická podpora, ale budou schopni i provádět servis a tak dále.
Praktické informace na závěr:
Showroom Favoritu se otevře již tento týden ve Vinohradském pavilonu. Doporučujeme se mrknout na dobře zpracovaný
web: www.favorit.cz. Kolo je již nyní možné koupit také na splátky.
Vybrali jsme pro vás ty nejzajímavější akce v metropoli pro malé i velké. Poradíme vám, kam s vašimi ratolestmi v Praze vyrazit, pokud se chcete pobavit, inspirovat nebo jen utéct nudě sobotního či nedělního odpoledne.
Teploty klesají, obliba zimních sportů stoupá. Kam v Praze na brusle? V našem článku najdete přehled nejzajímavějších míst v metropoli, kde se bruslí pod otevřeným nebem. Článek pravidelně aktualizujeme.