Slow fashion: Proč kupovat pomalou módu a dražší oblečení?
Módní průmysl se dříve točil okolo dvou sezón (jaro/léto a podzim/zima) za rok. Během nich přicházeli návrháři
s novými kousky a udávali nové módní trendy. Jenže potom, kolem nástupu nového milénia, se něco změnilo. Výrobci
odvrátili svou pozornost od kvality a zaměřili se na kvantitu. Z dvou sezón se najednou stalo 52 za rok – nové kolekce
dnes vznikají v podstatě každý týden a oblečení v obchodech je tak během chvilky “out”. To nás nutí nakupovat
stále víc a víc. Hromadit věci, které nepotřebujeme, a které za chvíli vzhledem k jejich nízké kvalitě stejně
vyhodíme.
Text: Matěj Pokorný/Dressibly
Za oponou rychlé módy
Rychlá móda (fast fashion) je označením pro oblečení, které do jisté míry kopíruje trendy z přehlídkových mol,
ale je nabízeno běžným zákazníkům za co nejnižší ceny.
Vzhledem k tomu, že je důraz kladen hlavně na nízkou cenu a rychlou produkci, oblečení má obvykle nízkou kvalitu
a vydrží sotva pár použití. Protože ale podléhá nejnovějším módním vlnám, nikdo ani nepočítá s tím, že
by se mělo dožít další sezóny.
Slow fashion
Pomalá móda je způsob výroby, hnutí i životní styl. Značky pomalé módy vyrábí oblečení, které je kvalitní, dlouho vydrží a nenutí nás k nadměrné spotřebě. Zatímco cílem rychlé módy je, abychom slepě následovali to, co je zrovna “in”, pomalá móda nepodléhá nejnovějším trendům. Umožňuje nám tak vytvořit si vlastní nadčasový šatník, který reprezentuje naši osobnost.
Proč kupovat dražší oblečení?
Nízké ceny v obchodech s oblečením nám dávají pocit, že jsme bohatí. Že si můžeme dovolit každý měsíc nakoupit
několik nových kusů oblečení, aniž by to naši peněženku bolelo. Realita je ale jiná – díky nadměrné spotřebě,
kterou rychlá móda vyžaduje, vlastně utrácíme daleko víc. Nízká kvalita materiálů a tlak reklam těchto značek
nás žene do obchodů tak často, že u nich po malých částkách necháváme spoustu peněz.
Přejít na pomalou módu znamená změnit své myšlení ohledně peněz a utrácení. Naučit se investovat do několika
kvalitních kousků, namísto utrácení za oblečení, které je téměř k jednorázové spotřebě.
Vyberete si z kolekce udržitelných batohů, které jsou vyrobené z certifikované bio bavlny?
Zodpovědná volba
Tlak na rychlou výrobu a nízkou cenu oblečení se projevuje v mnoha směrech. Výroba se obvykle přesouvá do rozvojových
zemí, jako je Bangladéš, Čína nebo Indie. V těchto zemích vznikají tzv. “sweatshopy” – textilní továrny s
velmi pochybnými pracovními podmínkami, kde zaměstnanci pracují dlouhé hodiny doslova za pár korun.
Oděvní firmy využívají toho, že rodiny v těchto zemích mají problém získat finance na základní životní prostředky.
Většinou tak kývnou na dlouhé přesčasy, práci v nebezpečných pracovních podmínkách a bez jakéhokoliv pojištění,
bez možnost vzít si dovolenou nebo nemocenské volno. Často navíc musí snášet psychické (a někdy i fyzické) napadání
od nadřízených. Nezřídkakdy jsou ve firmách zaměstnány také nezletilé děti, aby přinesly rodině alespoň nějaký
finanční příjem.
Značky rychlé módy při výrobě používají navíc nebezpečné chemikálie, toxická barviva a umělé materiály, které
se negativně podílí na stavu životního prostředí. Problém vzniká už při výrobě, kdy se chemie dostává často
do místních řek a půdy. Pokračuje poté během doby, kdy oblečení sami pravidelně pereme a toxické látky dále putují
do vody.
Pomalá móda je proto etickou volbou vůči přírodě, zvířatům a lidem. Výrobci “slow fashion” kladou důraz na kvalitu
namísto kvantity a upřednostňují používání přírodních materiálů bezpečných pro životní prostředí. Berou
také ohled na všechny osoby, které jsou v řetězci výroby zahrnuty – od návrháře, přes švadleny v textilní továrně
až po koncového zákazníka.
Vybrali jsme pro vás ty nejzajímavější akce v metropoli pro malé i velké. Poradíme vám, kam s vašimi ratolestmi v Praze vyrazit, pokud se chcete pobavit, inspirovat nebo jen utéct nudě sobotního či nedělního odpoledne.
Vybrali jsme nejlepší zmrzlinárny v Praze, nejen v centru, ale i dál od řeky. Ochutnat můžete klasickou zmrzku, parlorky (tedy cookies se zmrzlinou) i lahodný sorbet.