5 nejohroženějších pražských nádraží, která bojují o přežití
Chátrajících domů je v Praze obrovské množství. "Třeba činžáky Na Kocandě, Dukelských hrdinů anebo bývalé městské lázně Na Slupi. Z kdysi nejvíce exponovaných budov se stávají ruiny,“ říká Jáchym Jakeš, člen sdružení A2, které se zajímá o veřejný prostor a kulturu. Jak jsou na tom pražská nádraží? V mnoha případech dost podobně.
Napsala: Michaela Nováková
Foto: Jindra Kodíček
Nádraží Vyšehrad
Na zničené omítky, střechu z plachty a lepenky a trámy napadené dřevomorkou je smutný pohled. Přitom se v secesní
budově z počátku 20. století (která neslouží jako nádraží už od 60. let) nachází cenné schodiště a hala
s pokladnami. Součástí byla i čekárna, kterou ale nechal tehdejší majitel před 6 lety protizákonně zbourat.
Budoucnost má nádraží nalinkované - vedle budovy nejspís vyrostou dvě prosklené věže, v nichž budou kanceláře,
obchody i wellness centrum.
Bubny
Vyhlídka nádraží Bubny je o něco pozitivnější. Developer by chtěl, aby se do pár let z Bubnů stala živá čtvrť
s obchody, zdravotnickým zařízením, parky a dokonce i vysokoškolským kampusem. Stát vlastnící železniční trať
a zastávku uvažuje o tom, že by železnici dostavěl až do Ruzyně a usnadnil tak přepravu cestujícím nejen na letiště.
Místní se shodnou na jednom - nechtějí nechat areál ležet ladem. Poslanci již dvakrát návrh na změnu zamítli, snad
budou v budoucnu rozumnější.
Co bude s nádražím Bubny se neví...
Žižkov
Co bude s tímto pražským nádražím není jisté. "Budově je třeba vdechnout nový život a dohodnout se na jejím
funkčním využití s ministerstvem kultury," vysvětluje ředitel výstavby vlastnické společnosti Sekyra Group Leoš
Anderle. Prohlásí-li ministerstvo nádraží za památku, majitel už nebude moct na střechách budovat promenády, jak
původně plánoval. A nádraží by se zachránilo. Prohlásí-li pouze část, přemění developer celý areál (několik desítek
hektarů) na obytnou čtvrť. Hlavní budovu by včlenil do nové výstavby, jako se stalo na nádraží v Madridu. Objekt
láká i Národní filmový archiv. Tak uvidíme, co ministerstvo vymyslí.
Smíchov
"Slečno, neměla byste drobný," vítá mě smíchovské nádraží ústy bezdomovce. Nečitelné cedule a odjezdová
tabule ještě z dob socialismu, hlouček debatujících lidí nevalného vzezření nebo již z dálky odrazující toalety.
To vše vytváří obraz současné podoby jednoho z nejstarších pražských nádraží. A zrovna sem jezdí luxusní
vlak Venice Simplon-Orient-Express, který dále pokračuje do Paříže či Londýna. Provozovatelé Expressu by raději
stavěli na hezčím Hlaváku, tam se ale vlak se svými sedmnácti vagony nevejde. Rekonstrukce nádraží se však v brzké
době neplánuje.
Nádražka a průchod na Masaryčce
Masaryčka
Vlaky se na Masaryčce prohánějí už 170 let a přestože se její okolí měnilo, budova nádraží zůstávala skoro
stejná. Naštěstí už i tady došlo na změny. Před dvěma lety se zrekonstruovala střecha a vstup do historické dvorany.
Po dobu oprav (trvala rok) byla většina haly uzavřená a k nástupištím se cestující dostali jen vstupem z metr. Rekonstrukce
střechy však byla nutná. Jeden podpěrný sloup totiž spadl a hrozilo tak zřícení části střechy. S opravami se
však nekončí. Ještě letos by se mělo začít s rekonstrukcí celé budovy nádraží, jako první jsou na řadě podlahy. Ztížené
podmínky cestování tak budou mít lidé další dva roky. Dlouhodobé omezení komfortu ale není to jediné, co cestující
trápí. "Je skvělé, že budovu opraví, zaslouží si to. Ještě by ale mohli vyhnat ty bezdomovce," říká Kristýna
z Prahy.
Vybrali jsme pro vás ty nejzajímavější akce v metropoli pro malé i velké. Poradíme vám, kam s vašimi ratolestmi v Praze vyrazit, pokud se chcete pobavit, inspirovat nebo jen utéct nudě sobotního či nedělního odpoledne.
Vybrali jsme nejlepší zmrzlinárny v Praze, nejen v centru, ale i dál od řeky. Ochutnat můžete klasickou zmrzku, parlorky (tedy cookies se zmrzlinou) i lahodný sorbet.