Praha v novém: Prohlédněte si nové nádraží, náměstí i zbrusu nový most
V uplynulých dnech byly odklepnuty důležité architektonické změny, kterými by v brzké době měla Praha projít. Smíchov
čeká nový dopravní terminál, Kulaťák již nebude pro pěší i řidiče postrachem, do parku na Karlově náměstí
se už nebudete muset bát vstoupit ani po setmění a bezpečnější bude i Klárov.
Poznáváte? Takto by mělo vypadat nově Karlovo náměstí.
Kulaťák s novou tváří
Autory vítězného projektu na přeměnu Vítězného náměstí se stali architekti Pavel Hnilička, Eva Macková a Josef
Filip. Cílem jejich vítězné studie je odklonit tramvajovou dopravu ze středu náměstí a umožnit tak řidičům plynulejší
průjezd. Podle návrhu tedy tramvajová trať nebude protínat náměstí, ale střed bude objíždět po jeho západní
straně (u Evropské ulice). Střed náměstí zůstane volný pro univerzální využití.
„Těší mě, že se podařilo vybrat takový návrh, který pokračuje v odkazu autora urbanismu Dejvic Antonína Engela
a zároveň nabízí více možností využití pro občany. Zejména příjemnější pohyb chodců přes náměstí. Návrh
mění Vítězné náměstí na zelenější a přívětivější místo, ve kterém budou lidé chtít trávit čas,“
podotýká Petra Kolínská, náměstkyně primátorky.
Proměna Karlova náměstí proběhne na třikrát
Cílem vítězného návrhu z dílny německého krajinářského studia Rehwaldt Landschaftsarchitekten ve spolupráci
s českou architektonickou kanceláří BY Architects a českou dopravní kanceláří PD Filip je vytvořit z Karlova náměstí
moderní reprezentativní prostor.
Přeměna se rozdělí do třech časových etap. V první z nich dojde v příštím roce na Karlově náměstí jen ke
kosmetickým úpravám v podobě záchrany zeleně. Na rok 2025 je plánována celková revitalizace parku a v roce 2048 by
mělo dojít ke zklidnění dopravy a vzniku promenády.
„Těší mě, že vítězný návrh ctí historické hodnoty parku od založení Karlem IV. po návrh Františka Thomayera a zároveň přináší nadčasové řešení jeho problémů,“ říká radní Jana Plamínková.
V jižní části náměstí by se měla objevit nová kavárna a také dětské hřiště.
Nový dopravní terminál na Smíchově
Zcela radikální proměna čeká průmyslovou část Smíchova. Autoři studie, jejímž hlavním cílem je plynulé propojení
železnice, autobusových linek a metra, jsou A69 - architekti.
Autobusové nádraží by se dle studie mělo přemístit před dosavadní vlakové nádraží. Vyklizený prostor Na Knížecí
tak umožní vznik nového náměstí s reprezentační Městskou budovou a zároveň vznik nejkomplexnějšího pražského
dopravního Terminálu Smíchov.
Projekt Smíchov City na místě bývalého smíchovského nákladového nádraží by se mohl začít stavět na konci letošního
roku a dokončen by mohl být zhruba za 12 až 15 let.
„Hlavním přínosem studie je sjednocení současných dopravních uzlů na Smíchově. Rychlejší a snadnější přestup
mezi různými druhy dopravy znamená lepší propojení Prahy a jejího okolí,“ říká Ondřej Boháč, ředitel IPR
Praha.
Nový, Dvorecký most
Praha bude mít i svůj 20. most. Nový, Dvorecký most by měl spojit břehy Vltavy mezi Podolím a Zlíchovem. Zatím ale není jasné, kdy by stavba za cca miliardu korun měla být hotová. Podle návrhu by novou spojnici neměla využívat auta, ale jen pěší, cyklisté a tramvaje.
Dvorecký most bude spojovat Zlíchov a Podolí
Bezpečný Klárov
Nový kabát bude mít i Klárov. Turisticky vytížené okolí stanice metra Malostranská by podle nové studie, jejímiž
autory jsou architekti ateliéru A69, by mělo být bezpečnější pro pěší, cyklisty i tramvaje.
Návrh počítá s novými přechody, rozšířenými chodníky i širšími nástupními ostrůvky. Tramvajová trať bude
narovnána a nově vzniknou i pruhy pro cyklisty. Bezpečnějším by se měl stát Klárov do roku 2023.
Bezbariérovou úpravou by měla projít i takzvaná „myší díra“ – schodiště z Klárova na Letnou.
“Věříme, že spolu s diskuzemi o přejmenování stanice metra se začne mluvit i o přeměně celého prostoru. Je
to jeden z nejreprezentativnějších prostorů v Praze, přitom dnes výrazně zaostává za svými možnostmi,” vysvětluje
Ondřej Boháč, ředitel IPR.
IPR slaví pět let
Pokud si nechcete nechat ujít další novinky o chystaných architektonických změnách či úpravách v Praze, nechte se
svézt speciální tramvají, kterou v uplynulých dnech v rámci svého pětiletého výročí do ulic vypustili pražští
plánovači. Černá architektonická tramvaj 15T s bílým nápisem ARCHITEKTURA bude brázdit Prahou celý rok a zvát cestující
na nejrůznější akce IPR - Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy.
CAMP – Centrum architektury a městského plánování
Základní zdroj přehledných informací o hlavním městě....
Vybrali jsme pro vás ty nejzajímavější akce v metropoli pro malé i velké. Poradíme vám, kam s vašimi ratolestmi v Praze vyrazit, pokud se chcete pobavit, inspirovat nebo jen utéct nudě sobotního či nedělního odpoledne.
Teploty klesají, obliba zimních sportů stoupá. Kam v Praze na brusle? V našem článku najdete přehled nejzajímavějších míst v metropoli, kde se bruslí pod otevřeným nebem. Článek pravidelně aktualizujeme.