Tramvaj měla původně jezdit pod zemí. A může vlastně couvat?
Kdo určuje, proč je tramvaj devítka zrovna devítka a nikoli jedenáctka? Jakou nejvyšší rychlostí může “pražská
šalina” svištět po městě? Podívali jsme se tramvajím pod kapotu ještě před tím, než v neděli začne skoro polovina
linek jezdit po jiné trase než dosud. (Kudy přesně se dozvíte na konci článku.)
Text: Lukáš Rozmajzl
Kolik tramvají vlastně po Praze jezdí? Dopravní podnik jich má téměř 900. Foto: DPP
Kdo rozhoduje o tom, jaké číslo ponese která konkrétní linka tramvají?
Stručně: magistrát. “Číslo linky nejprve navrhne ROPID, pak jej mohou ovlivnit připomínky městských částí,
ale úplně finální slovo mají pracovníci Odboru dopravních agend magistrátu hlavního města, kteří pro provoz linkové
dopravy vydávají licence,” popisuje Martin Šubrt, náměstek ředitele ROPIDu. To je příspěvkové organizace hlavního
města. Její název je vlastně zkratka pro “Regionální Organizátor Pražské Integrované Dopravy”.
Proč v současné době jezdí linky 1 a 3, ale chybí dvojka? Nebo obdobně je v provozu linka č. 18 a č. 20, ale devatenáctkou
se lidi nesvezou?
Mezery v číselné řadě 1-26 jsou podle ROPIDu způsobené úpravami jízdního řádu v minulosti, kdy byly vytvářeny
silné páteřní linky slučováním dvojice slabších linek. Dvojku loni z povrchu “vymazalo” prodloužení metra.
Od neděle 28. srpna ale na ni můžete znovu naskočit, pojede ze Sídliště Petřiny do nádraží Braník. Nicméně linku
19 a 23 budete na jakékoli refýži vyhlížet marně.
Může tramvaj couvat?
Ano. “Tramvaje umí couvat, respektive zpětně se pohybovat z pomocného stanoviště. Běžně se využívá při zatažení
do vozovny,” uvedla Aneta Řehková z Dopravního podniku hl. m. Prahy.
Na Hlaváku měla jezdit tramvaj původně v podzemí - čtěte níže! Foto: DPP
Budou se stavět nové koleje?
S rozšiřováním dojezdu tramvají se rozhodně počítá. “V pokročilém stádiu přípravy jsou tratě ze Sídliště
Barrandov do Slivence a z Divoké Šárky do zastávky Dědinská. Začínají se aktivně připravovat výstavby obratišť
Zahradní Město, Depo Hostivař a prodloužení trati ze Spořilova zatím do prostoru Chodovce,” vyjmenovává Martin
Šubrt.
Je pravda, že v Praze měla původně místo metra jezdit podpovrchová tramvaj?
Přesně tak, když se v lednu 1966 začalo kopat, podle původních plánů měly v tunelech jezdit dvouvagónové soupravy.
Mimochodem kvůli tomu je dodnes ve stanici metra Hlavní nádraží netradiční nástupiště po stranách, protože tramvajové
soupravy mají dveře jenom na pravé straně. Až v srpnu 1967 se projekt předělal na klasické metro. “Podpovrchové
tramvaje, s jakými se původně počítalo pro Prahu, je dnes možné vidět například ve Volgogradě,” uvedl Martin
Šubrt z ROPIDu.
Prostě šalina, co za vámi přijede do tunelu pod zem. Vítejte ve Volgogradu! Foto: Wikimedia/A.Savin
Co to je “tramvajové dilema”?
Etický problém, se kterým přišla filozofka Philippa Footová. Wikipedia ho popisuje následovně: “Tramvaj jede po kolejích.
Na trati je pět pracujících lidí, ti jsou nemožni pohybu. Tramvaj jede přímo na ně. Stojíte v určité vzdálenosti
od kolejiště, vedle páky ovládající výhybku. Káždopádně všimnete si, že na druhé trati je také jeden člověk.
Máte dvě možnosti: A/ neudělat nic - tramvaj zabije pět lidí na hlavní trati, nebo B/ zatáhnout za páku - výhybka
přepne na vedlejší trať, kde zabije jednoho člověka.”
V kolika českých městech vlastní jezdí tramvaje?
Zkuste si schválně tipnout. Správnou odpověď najdete níže.
Muzeum MHD
Jedinečná sbírka památek z historie městské hromadné dopravy....
Pražské tramvaje v číslech
- 142,7 km - délka tramvajového kolejiště v Praze (koleje by tak z Prahy dosáhly až do Českých Budějovic)
- 500,4 km - souhrnná délka všech 21 denních a 9 nočních linek tramvají (to je pro představu vzdálenost z Prahy do německého Frankfurtu)
- 869 - celkový počet tramvají ve vozovém parku, jejich průměrné stáří je 11,7 roku
- 18,78 km/h - průměrná cestovní rychlost tramvaje, konstruovány jsou na maximální rychlost 60 km/h
- 1 359 - celkový počet řidičů pražských tramvají k 22. srpnu letošního roku, z toho je 1 165 mužů (86 procent) a 194 žen (14 procent)
- 22 740 metrů - nejdelší tramvajovou linkou byla loni ta s číslem 16 ze Sídliště Řepy na Lehovec (cesta z konečné na opačný konec trvala v průměru 72,5 minuty), dnes je zkrácená jen do Kotlářky, takže vedení převzala linka 10 z Řep do Ďáblic o délce 22 290 metrů
Mapa, kudy od 28. srpna budou jezdit všechny tramvajové linky. (Klikněte na mapu, aby se vám zvětšila.)
Na závěr to nejdůležitější, pozorně si nastudujte nový jízdní řád a map u, kudy nové nebo pozměněné tramvajové linky budou od neděle 28. srpna jezdit. Úplně nově jsou zavedené linky 2, 15 a 21, změna trasy se týká linek 4, 5, 6, 12, 14, 18, 20, 24 a 25. Naopak přesně tak, jak jste byli dosud zvyklí, pojedou i v neděli ráno linky 1, 3, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 16, 17, 22 a 26. Tak šťastnou cestu!
Mimochodem - kde všude tedy v Česku můžete na silnici narazit do tramvaje? Celkem v těchto 9 městech - v Praze, Brně,
Ostravě, Olomouci, Plzni, v Liberci a Jablonci a na společná lince Most-Litvínov.
Vybrali jsme pro vás ty nejzajímavější akce v metropoli pro malé i velké. Poradíme vám, kam s vašimi ratolestmi v Praze vyrazit, pokud se chcete pobavit, inspirovat nebo jen utéct nudě sobotního či nedělního odpoledne.
Vybrali jsme nejlepší zmrzlinárny v Praze, nejen v centru, ale i dál od řeky. Ochutnat můžete klasickou zmrzku, parlorky (tedy cookies se zmrzlinou) i lahodný sorbet.