Dvaadevadesátiletý mezinárodně uznávaný avantgardista Milan Grygar přes půlstoletí zkoumá vztah obrazu a zvuku
Letos Grygarovi velkou dvoranu Veletržního paláce propůjčí Národní galerie a umělec zde v autorské instalaci představí svá významná díla.
Grygar naposledy předloni vystavoval v brněnské Fait Gallery, kde měl retrospektivu, a vloni v pražské Galerii Zdeněk Sklenář.
"Nabyl jsem jistoty, že ve světě panují souvztažnosti, zvuk je spojen s vizuálností a ani vizuálnost neexistuje bez akustického," vysvětloval dříve Grygar, proč roku 1963 přestal vytvářet abstraktní obrazy a začal se zajímat o vztahy mezi zvukem, hudbou a kresbou. Zpočátku jej zaujal rytmus tužky na papíře, později na magnetofon nahrával rytmus štětce při malbě nebo po papíře nechal kreslit mechanické hračky na klíček namočené v barvě.
Klíčové tvůrčí období Grygarovy tvorby spadá do poloviny šedesátých let až sedmdesátých let minulého století. Tehdy například vytvářel své slavné hmatové kresby, kdy od stropu zavěsil pruh papíru, protrhl do něj otvory, jimiž prostrčil ruce, a aniž by na to viděl, začal kreslit prsty namočenými v barvě všude, kam rukama dosáhl.
Také by tě mohlo zajímat:
Naše speciální výběry pro milovníky městského života. Navštivte doporučené akce i místa, která stojí za to.
Sauny u řeky, v Národním divadle, v obchodním centru, v kasárnách i mimo centrum. Tady je výběr těch nejlepších a nejzajímavějších saunovacích míst po celé Praze, abyste se nemuseli potit při jejich hledání na webu.