Michal Gabriel je jedním z mála bytostných sochařů na aktuálním českém výtvarném poli.
Jeho tvůrčí zaměření od počátků uměleckých studií až do současnosti směřovalo výhradně k prostorovým formám.
Čtyři desítky let se věnuje soše. Jeho tvorba představuje kreativní fúzi sochařské tradice s vizionářstvím a nejaktuálnějšími trendy v oblasti digitálního sochařství. Svět vnímá jako prostorové vztahy, jeho vášní je tvar, který hledá, utváří a ovládá.
Do prostoru Galerie Václava Špály se vrací po řadě let a expozice se stává komunikačním polem pro starší tradičně vytvářené sochy a nejčerstvější díla. Spojuje je motiv hlubokého chápaní tvárnosti hmoty a příběh, který je pomocí tvarů vyprávěn. Figurální motivy, které vždy stály v centru Gabrielovy pozornosti se prolnou se sochařským záznamem krajiny.
Kurátorka Lucie Pangrácová
Michal Gabriel
*1960 , PrahaMichal Gabriel patří mezi autory, kteří vzešli z výtvarné skupiny Tvrdohlaví, tedy z jednoho z nejvýraznějších a nejsvéráznějších sdružení českých umělců. V letech 1980 – 1987 studoval sochařství na Akademii výtvarných umění v Praze, v roce 2009 byl jmenován profesorem. Od roku 1998 působí na FaVU VUT v Brně, kde vede Ateliér sochařství, pod nímž vytvořil u nás unikátní 3D studio. Je držitelem ceny Jindřicha Chalupeckého z roku z roku 1995 a v roce 2018 získal hlavní cenu na mezinárodním festivalu Nord Art v Büdelsdorfu v Německu. Mnohé jeho volné práce jsou už nyní považovány za ikonickou ukázku umění své doby a zásadním způsobem se zapsaly do veřejného prostoru. Realizoval například monumentální vrata Veletržního paláce v Praze, sochu okřídleného levharta nad vchod do Kanceláře prezidenta republiky na Pražském hradě, sousoší čtyř koní pro vodní kaskádu v Dejvicích, interiér pavilonu indonéské džungle v pražské ZOO, v roce 2022 také nerezový technologicky unikátní pomník Karla IV. v Karlových Varech a v loňském roce pomník Václava Havla v Trutnově a další veřejné i soukromé zakázky. Patří ke klasikům současné sochy, ačkoli povaha jeho tvůrčích přístupů je ambivalentní. Na jedné straně se jeho tvorba kontinuálně vztahuje k soše v tradičním slova smyslu, k důrazu na trvání její podoby v čase, k materiálům, jež jsou stabilní a prověřené. Zároveň však jeho pozornost na přelomu tisíciletí přitáhly digitální technologie a stal se respektovaným průkopníkem v užívaní digitálních nástrojů v sochařství. Právě ty do jeho tvorby vnesly nejen nové způsoby uvažování o díle, nový dynamický náboj, příležitost pracovat dříve doposud nemyslitelným způsobem a možnost osvobození tvaru od závislosti na materiálu. Významná část jeho tvorby se zaměřuje na trvalé i dočasné instalace děl ve veřejném prostoru.
Také by tě mohlo zajímat:
Naše speciální výběry pro milovníky městského života. Navštivte doporučené akce i místa, která stojí za to.
Teploty klesají, obliba zimních sportů stoupá. Kam v Praze na brusle? V našem článku najdete přehled nejzajímavějších míst v metropoli, kde se bruslí pod otevřeným nebem. Článek pravidelně aktualizujeme.