Projeli jsme se s fírou v kabině metra
Snem každého malého kluka je projet se v řídící kabině metra. Nám se tenhle sen splnil. Všechno, co vás o pražském
metru zajímalo, jste si mohli přečíst v druhém čísle našeho maganzínu. Pokud jste reportáž přehlédli, zkoukněte ji nyní.
Pokud vás metro baví, můžete navíc přispět na portále Hithit.cz aspoň stovkou na vydání knihy, která bude mapovat pražské
podzemí.
Napsala: Michaela Raková
Foto: Jindra Kodíček
Metro řídí strojvedoucí, žádní řidiči! Mezi sebou si něžně přezdívají "fírové". Jízda v jejich kabině
je úplně jiná, jako kdybychom nebyli v metru, ale na horské dráze. Trasa vede z kopce do kopce a každou chvíli
prosvištíme zatáčkou. Jako by rovinka byla pouze ve stanici.
Na tunely, kterými jezdí soupravy, připadá asi jen třetina celkové rozlohy pražského podzemí. Větší část
tvoří technické prostory a depa. Stanice slouží také jako protiatomové kryty, které jsou stále připravené
k použití. Jsou tu funkční sprchy, vykachlíkované dámské a pánské toalety, telefony a na některých místech i
celé nemocnice s operačními sály.
Zájem o místo v metru je obrovský. Práce totiž není. Strojvedoucí před nástupem čeká několikaměsíční
příprava a náročné psychické testy. Každý musí umět mašinu provizorně opravit, metro se vždy musí dostat za
každou cenu do stanice. To je důvodem, proč mezi strojvedoucími není žádná žena. Kdysi to jedna zkoušela, ale vymluvili
jí to...
Operátor výhybek určuje, jestli pojedeme do stanice, nebo do depa. Například do toho na Smíchovském nádraží
se stále snaží dostat sprejeři. Když jezdila stará metra s odklopnými lavicemi, často se do nich schovávali.
Odstraňování graffiti stojí metro velké peníze a zároveň jde o ohrožení života sprejerů. Šlapou po přívodní
kolejnici, která je pod napěím 750 V. Kdyby laminátový kryt prasknul, čekala by je elektrolýza, okamžitý rozklad
krve.
"Skokani" se objeví tak jednou za třičtvrtě roku, na podzim, nebo když je dlouhá a depresivní zima. Pro fíry to není
příjemné, ale nemůžou za to. Vjezdová rychlost do stanice je 60 km/h a 150tunový kolos na deseti metrech nezastaví.
Vždy projede alespoň půlku nástupiště. Pokud byste do kolejiště spadli, lehněte si do korýtka mezi kolejemi.
Nic se vám nestane.
Dvě soupravy do sebe nenarazí. Maximální provozní rychlost v tunelu je 80 km/h, když ji metro překročí, automaticky
zpomalí. Když jiný stroj jede nebo stojí blízko před ním, rychlost automaticky sníží. Pokud by měl strojvedoucí
zdravotní problémy a nemohl vlak ovládat, metro samo zastaví. Souprava navíc nemůže couvat. Technicky to jde, ale nesmí
se to.
Vybrali jsme pro vás ty nejzajímavější akce v metropoli pro malé i velké. Poradíme vám, kam s vašimi ratolestmi v Praze vyrazit, pokud se chcete pobavit, inspirovat nebo jen utéct nudě sobotního či nedělního odpoledne.
Teploty klesají, obliba zimních sportů stoupá. Kam v Praze na brusle? V našem článku najdete přehled nejzajímavějších míst v metropoli, kde se bruslí pod otevřeným nebem. Článek pravidelně aktualizujeme.